Pionér for verdensmål: “Vi har fået en købsordre fra fremtiden”

Claus Stig Pedersen fra Novozymes betragter FNs verdensmål som en købsordre for fremtiden, og den reagerer han og virksomheden på hver dag.

”Der tjenes stadig langt flere penge på at ødelægge verden end at beskytte den.”

Sådan lyder det helt kort fra Claus Stig Pedersen fra Novozymes, når han bliver spurgt til forretningsmulighederne i den bæredygtige omstilling.

“Der tjenes langt flere penge i den fossile energisektor end den vedvarende energisektor. Så der skal ske en enorm forandring, før vi kan gøre verden bæredygtig,” uddyber han.

Claus Stig Pedersen har den lidet mundrette titel direktør for bæredygtighed og public affairs i danske Novozymes og er blandt hovedtalerne ved RESPOND Festival 6.-8. juni. Hans rolle i den bioteknologiske virksomhed har gennem de seneste 12 år været at sikre, at en bæredygtig tankegang flyder i alle årene af Novozymes vidt forgrenede legeme.

Her spiller FN’s verdensmål en central rolle. De 17 mål om bæredygtig udvikling, som 193 lande gav håndslag på i 2015, og som Novozymes tre år forinden var inviteret med til at udvikle. Novozymes blev dengang taget med på råd, fordi FN havde indset, at virksomhederne skal kunne se sig selv i verdensmålene, før det for alvor rykker noget.

”Vi betragter det egentlig som en købsordre for fremtiden. En besked fra fremtiden, om hvad det er for nogle produkter og løsninger, vi har brug for for at få det her til at lykkes,” siger Claus Stig Pedersen, der i 2016 blev udnævnt til pionér for FNs verdensmål af Ban Ki Moon.
Men er verdensmålene nu også god forretning, fristes man til at spørge?

 

Claus Stig Pedersen har i 25 arbejdet for at forandre verdens virksomheder indefra mod en mere bæredygtig forretning.

Bæredygtige virksomheder tjener flere penge

Ifølge Claus Stig Pedersen har man i Novozymes oplevet en stor forandring i de positive effekter, som virksomhedens bæredygtige profil bringer med ind i forretningen. Og selvom det er svært at sætte kroner og ører på, er han ikke i tvivl, om det er det hele værd.

Når Novozymes spørger deres medarbejdere og jobansøgere, hvorfor de gerne vil arbejde hos dem, svarer mange, at det skyldes virksomhedens bæredygtighedsprofil.

Det er med andre ord en stadig vigtigere del af den samlede pakke, som medarbejdere tiltrækkes af, kunder køber ind i og politikere lytter til.

“Det at kunne tiltrække og fastholde de dygtigste medarbejdere og få relevante strategiske samtaler med sine kunder, politikere og myndigheder. Det er enormt værdifuldt for virksomheden,” siger Claus Stig Pedersen.

"Vi betragter det egentlig som en købsordre for fremtiden. En besked fra fremtiden, om hvad det er for nogle produkter og løsninger, vi har brug for."
Claus Stig Pedersen

Og ifølge analysevirksomheden Corporate Knights kan bæredygtighed også mærkes på bundlinjen. I deres rapport fra 2019 er hovedkonklusionen, at bæredygtige virksomheder ikke kun gør verden til et bedre sted, de har også en længere levetid og tjener mere.

Missionen om at forandre store virksomheder indefra

Claus Stig Pedersen blev selv hvirvlet ind i kampen for en mere bæredygtig udvikling for 25 år siden. Han tog et års afbræk fra Kemiingeniørstudiet på DTU, og fløj med et surfbræt under armen til Sydøstasien. Her kunne han se store mængder af plastik på strandene og mennesker i fattigdom. Og det gjorde indtryk.

Siden da har han forsøgt at gøre en forskel ved at forandre store virksomheder indefra. Først som miljøkonsulent og siden i Novozymes, hvorfra han også har rådgivet andre globale virksomheder som Walmart, Procter & Gamle og Ingersoll Rand. Missionen har været og er stadig at få virksomheder til at forstå, at der både er flere og bedre penge at tjene på den lange bane, når man løser miljømæssige og sociale problemer, end når man skaber dem.

Når Novozymes snakker med kunder, nøjes man ikke med at snakke om pris og leverance på de enzymer og mikroorgansimer, som er Novozymes’ varemærke. Det bliver ofte til en heldagsworkshop med den øverste del af virksomhedens ledelse om langsigtet forretningsudvikling med bæredygtighed som formål. Og her kommer Claus Stig Pedersen på banen.

Det handler om at kende sit publikum

Han argumenterer for, at virksomheders innovation og forretning bør indrettes bæredygtigt, og at Novozymes’ biologiske løsninger kan skabe alt fra grønnere energi og renere spildevand til flere jobs og bedre arbejdsmiljø.

”Bedre arbejdsmiljø og jobs i den indiske tekstilindustri er bæredygtighed. At skabe renere spildevand og mindre CO2 i Kina i overensstemmelse med deres femårsplan er bæredygtighed. Og at skabe jobs i Midtvesten i USA er også en variation af bæredygtighed,” siger han.

Det betyder også, at Novozymes kan tilpasse sin kommunikation alt efter den politiske kontekst. I det amerikanske Midtvesten har de blandt andet vægtet forskellige fordele ved deres enzymer, der kan omdanne landbrugsaffald til bioethanol alt efter, hvem der sad i Det Hvide Hus.

”Da det var Obama, der sad ved roret, snakkede vi om CO2-effekten. Med Trump slår vi mere på jobsskabelseseffekterne. Det er det samme vi gør. Det handler bare om at forstå sit publikum.”

Du kan høre mere til Claus Stig Pedersen og hvordan Novozymes bruger FNs verdensmål på IDAs RESPOND Festival 6.-8. juni på Kalvebod Brygge i København.

X